חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרבי מחב"ד זכותו ין עלינו

10 נקודות ציון מחייו של הרבי מחב"ד זי"ע
היום יום שלישי ג' תמוז חל יום הזיכרון לאחד מהמנהיגים הדגולים בדורנו. לפניכם 10 נקודות ציון על רבי מנחם מנדל שניאורסון, הרבי מלובביץ' זצ"ל. (מתוך אתר רדיו קול חי)

א. מנחם מנדל נולד בי"א ניסן תרס"ב (1902) לחנה, ביתו של רב עיר הולדתו ניקולייב-אוקראינה, הרב מאיר שלמה ינובסקי ולרב לוי יצחק שניאורסון.

 

ב. מנחם מנדל בן בכור לשלושת ילדי המשפחה. אביו הרב לוי יצחק היה צאצא של הצמח צדק שהיה האדמו"ר השלישי בשלשלת אדמו"רי לובביץ' (חב"ד). את שם בנו מנחם מנדל קרא על שמו של ה'צמח צדק'.

 

ג. בילדותו למד מנחם מנדל תורה אצל אביו שהשקיע בו רבות בלימוד לימודי קודש בצד לימודי חסידות מהי. בשנת 1909 קיבל הרב לוי יצחק הצעה לכהן כרבה של העיר יקטרינוסלב ובעקבותיה עברה המשפחה להתגורר בעיר בה כיהן האב כרב הקהילה.

 

ד. ביקטרינוסלב שכר הרב לוי יצחק לבנו מלמד פרטי ובחר לצורך זה את הרב שניאור זלמן וילנקין. במשך כרבע וחצי שנים שקד המלמד ללמד את הילד מנחם מנדל חומש עם רש"י,נביאים וכתובים, משנה וגמרא. כשהגיע הילד לגיל 11 הוסיף לו אביו מלמד נוסף שלימד הילד תורה, קבלה וחסידות.

 

ה. מעניין כי הרב לוי יצחק סבר כי יש להוסיף לנער גם לימודי חול במקביל ללימודיו התורניים ושכר לו מורה פרטי שיכינו ללימודים לקראת בחינות הבגרות. הייתה זו רק התחלה של לימודי השכלה כללית שהמשכה הייתה לימודים באוניברסיטת לנינגרד, ובעתיד כשעבר לברלין (1927) המשיך בלימודים תורניים בצד לימודים אוניברסיטאיים.

 

ו. בחורף תרפ"ג (1923) פגש הצעיר מנחם מנדל לראשונה את הרבי יוסף יצחק שניאורסון מלובביץ' שהיה השישי באדמו"רי חב"ד. הרבי הזמין הצעיר לנפוש עימו את הקיץ (בעיר הנופש קיסלובודסק). הרבי הבחין והכיר בגדולתו בתורה ובהליכות החסידות ורצה לשדכו לבתו חיה מושקא. מנחם מנדל הצעיר התקרב מאד לאדמו"ר וכשלמד מתמטיקה והנדסה (כשומע חופשי) באוניברסיטת לנינגרד, התגורר בבית הרבי. בי"ד כסלו תרפ"ט (1928) נישאו הזוג בעיר ורשה, בירת פולין. עם רעייתו עברו לברלין שם המשיך מנם מנדל לעסוק בתורה בצד לימודי פיזיקה, פילוסופיה ומתמטיקה.

ז. בשנת 1933 עברה המשפחה הצעירה להתגורר בפריז, שם סיים רבי מנחם מנדל לימודי הנדסת חשמל. ב24 ביולי 1937 קיבל תואר מהנדס חשמל והמשיך ללמוד מדעים מדויקים ולימודי מתמטיקה באוניברסיטה הידועה ה"סורבון". בכל תקופת שהותו בפריז כתב הרבי חידושי תורה ומנהגי חסידות שראה בבית חותנו. רשימות אלה התגלו רק לאחר פטירתו. בזמן כיבוש הנאצים ימ"ש את צרפת, נמלטו מנחם מנדל עם רעייתו חיה מושקא מצרפת והצליחו בעז"ה להגיע לניו יורק-ארה"ב אל בית חמיו האדמו"ר רבי יוסף יצחק שניאורסון שהתגורר במרכז חב"ד בשכונת קראון הייטס בברוקלין.

 

ח. האדמו"ר הרי"צ, אהב והעריץ את חתנו והרבה לספר לחסידיו כי מנחם מנדל בקיא מאד בתלמוד הבבלי והירושלמי בראשונים ואחרונים וכי הוא עורך תיקון חצות כל לילה. זה מסביר את צעדו של האדמו"ר להטיל על חתנו לנהל את המוסדות המרכזיים של תנועת חב"ד בדגש על עניני החינוך, הוצאת הספרים קה"ת ועורך ראשי של כתבי הרבי. בתקופת המלחמה התנדב הרב מנחם מנדל שניאורסון לעבוד בהנסת חשמל באוניות צי ארה"ב שחנו בניו יורק. בשנת 1947 נסע לפריז לפגוש ולקבל פני אימו שהצליחה לצאת מברית המועצות ולהביאה לארה"ב.

 

ט. כשנפטר הרי"צ, הוצע תפקיד האדמו"ר השביעי לרבי מנחם מנדל והוא סרב. החסידים שידעו והבינו את גדולתו בתורה ואת כושר הנהגתו, לא הפסיקו ללחוץ כי יקבל עליו להנהיג את חסידות לובביץ'. בפועל החסידים התנהגו אל רבי מנחם מנדל כרבם. בי' שבט תשי"א ביום השנה הראשון לפטירת חמיו, השמיע הרבי מנחם מנדל מאמר חסידות תחת הכותרת: "באתי לגני אחותי כלה" למעשה הייתה זו הצהרתו לקבלת עול ההנהגה החב"דית ובכך הפך לאדמו"ר השביעי בשושלת לובביץ.

 

י. קצרה מאד היריעה לתאר ולספר את כל מפעליו האדירים והעמוקים של הרבי מלובביץ'. מפעליו לקירוב בני עמנו למקורות ולשמירת המצוות. מבצעי הנחת תפילין, הדלקת נרות שבת, כינוסים של עשרות אלפי צעירים בכל רחבי העולם ועוד ועוד. היוזמה הידועה ביותר של הרבי היא רשת השלוחים הפרושה בכל פינה ברחבי תבל. מפעל השלוחים הולך מתרחב ומתחזק עד ימים אלה. השפעתו של הרבי זצ"ל הייתה מעבר לתחומי חסידות חב"ד.

 

פגישותיו עם מנהיגי תבל ומנהיגים ישראליים בהביעו את חזונו ודעותיו ללא כחל וסרק. מנהיגי עולם העריכו את מפעולותיו והשתתפותם בטקסי הדלקת נרות חנוכה במקומותיהם היו רק סמל לכך. שיחותיו והנחיותיו היוו ציווי לא רק לחסידיו. התורים האין סופיים (שעות על שעות) בו קיבל הרבי עשרות אלפי אנשים לברכה ועצה ולקבלת הדולר כחינוך למצוות הצדקה היוו עדות חיה לקבלתו כמנהיג נערץ בעם ישראל.

 

בג' תמוז תשנ"ד (1994) החזיר הרבי נשמתו לבוראו (לפני 21 שנים). השבת יסתופפו אלפי חסידיו ליד הציון הקדוש בברוקלין ניו יורק. על שכמותו נאמר חבל על דאבדין ולא משתכחין.

דילוג לתוכן